center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

A média elsajátítása
Mindenütt az átlag felett, www.prherald.hu, 2005. június 25.

Az angolszászok olvasás helyett tévéznek, a dél-amerikaiak rádióznak, az ázsiaiak pedig a nyomtatott kiadványokat bújják. A magyarok sokat interneteznek, de egyéb médiafogyasztásuk is átlag feletti. A nemrégiben a Gfk által felvásárolt NOP World a múlt héten közzétette a Culture Score(TM) „Media Habits" Index elnevezésű felmérése eredményeit.

A tanulmány nemzetközi szintű betekintést ad a fogyasztók tévézési, rádióhallgatási, olvasási, valamint internet használati szokásaiba. A felmérés harminc ország 30 ezer 13 év fölötti fogyasztójának megkérdezésével készült a 2004 decembere és 2005 februárja közötti időszakban. Az adatok az országonként vizsgált minta elemszámának megfelelő súlyozással kerültek a rangsorba.

Az eredmények alapján elmondható, hogy az átlag világpolgár heti 16,6 órát tölt tévénézéssel, 8 órán át hallgatja a rádiót, 6,5 órát szán olvasásra, és 8,9 órán keresztül számítógépezik, illetve netezik a munkáját nem érintő magánéleti kérdésekkel kapcsolatban.

Amíg az amerikai és angol fogyasztók átlag alatti időt töltenek hetente olvasással (5,7 és 5,3 órát), addig a tévézésre jóval az átlag feletti időt áldoznak (19 és 18 órát). Hasonlóan sokat rádióznak is (10,2 és 10,5 óra), a számítógép, illetve az internet azonban az átlagnál valamivel kevésbé köti le őket (8,8 óra mindkét országban).

A thaiföldiek tévéznek a legtöbbet - ők hetente 22,4 órát képesek készülékeik előtt tölteni. Őket szorosan követik a Fülöp-szigeteken élők a maguk heti 21 órájával, majd az egyiptomiak 20,9 órával és a törökök 20,2 órával. A mexikóiakat érdekli legkevésbé a televíziózás: ők mindössze 11,6 órát szánnak erre a tevékenységre, hasonlóan a venezuelaiakhoz, akik csupán 11,9 órát, illetve a svédekhez, akik 12,3 órát tévéznek.

Az argentínok lelkesednek leginkább a rádiózásért - ők hetente átlag 20,8 órát tapadnak a rádiókészülékeikre. A második helyen álló brazilok 17,2 órát, a dél-afrikaiak pedig 15 órát hallgatják a rádiót. A kínai fogyasztók rádióznak a legkevesebbet, ők mindössze 2,1 órát vesztegetnek erre az időtöltésre. Szintén nagyon alacsony a rádióhallgatási kedv Koreában (3 óra) és Szaúd-Arábiában (3,9 óra).

A maguk heti 12,6 órájával a taiwani fogyasztók neteznek a legtöbbet munkájukon kívüli céllal. Őket követik a thaiföldi lakosok (11,7 óra) és a spanyolok (11,5). A magyarok épphogy leszorultak a dobogóról, de heti átlag 10,9 órás internetezésünkkel még így is a világ élmezőnyébe sorolhatjuk magunkat. A számítógépek egyébként a mexikóiaikat (6,3 óra), az olaszokat (6,3 óra) és a németeket (6,4 óra) kötik le legkevésbé.

Az olvasás tekintetében az indiaiak vezetnek heti átlag 10,7 órájukkal, őket követik a thaiföldi és a kínai fogyasztók (9,4 és 8 óra). A legkevésbé a koreaiak, a japánok és a taiwaniak szeretnek olvasni: ők csak heti 3,1, 4,1, illetve 5 órát szánnak a különböző nyomtatott kiadványokra.

A vizsgált országok átlagos heti médiafogyasztása a négy kategóriában (óra/hét):

TV
Thaiföld 22.4
Fülöp-szigetek 21
Egyiptom 20.9
Törökország 20.2
Indonézia 19.7
USA 19
Taiwan 18.9
Brazília 18.4
Nagy-Britannia 18
Japán 17.9
Szaud-Arábia 17.7
Franciaország 17.3
Hong Kong 16.7
(A nemzetközi átlag: 16.6)
Csehország 16.2
Lengyelország 15.9
Spanyolország 15.9
Kína 15.7
Korea 15.4
Németország 15.2
Magyarország 15.1

RÁDIÓ
Argentína 20.8
Brazília 17.2
Csehország 16.2
Dél-Afrika 15
Thaiföld 13.3
Törökország 13.3
Lengyelország 12.5
Magyarország 12.1
(A nemzetközi átlag: 8)

OLVASÁS
Csehország 13.5
India 10.7
Thaiföld 9.4
Kína 8
Fülöp-szigetek 7.6
Egyiptom 7.5
Oroszország 7.1
Franciaország 6.9
Svédország 6.9
Szaud-Arábia 6.8
Magyarország 6.8
(A nemzetközi átlag: 6.5)

INTERNET ÉS/VAGY SZÁMÍTÓGÉP
Taiwan 12.6
Thaiföld 11.7
Spanyolország 11.5
Magyarország 10.9
(A nemzetközi átlag: 8.9)

Gaborják
A média elsajátítása. Mindenütt az átlag felett, www.prherald.hu, 2005. június 25.